1/16/2012

Excursió a la Serra de Montgrony

Avui hem anat d'excursió a la Serra de Montgrony, situada al Ripollès, i hem fet un dels seus cinc cims, La Covil. Tots els cims ténen una altitud propera als dosmil metres i La Covil, en concret, en fa 2.002,5 mts. segons l'ICC. A nosaltres és el cim que més ens agrada per les vistes que té, tant cap al sud perquè es divisen totes les serres que hi ha des del Lluçanès fins a Montserrat i també fins el Montseny, com cap a la vessant nord on podem identificar tantes muntanyes del Pirineu. D'entre elles hi ha el carismàtic Puigmal i el massís de Núria-Ulldeter.

Caminant per terres del Comte Arnau hem volgut visitar el forat de Sant Hou, una profunda gruta amb una curiosa llegenda. També ens ha agradat visitar l'ermita de Sant Pere i acabar l'excursió al Santuari de la Mare de Déu de Montgrony.

Mapa de Montgrony i recorregut
D'altres vegades en aquesta època el paisatge era predominantment blanc i fins i tot ha estat un lloc ideal per a fer raquetes de neu, però aquest any no hi ha ni una sola clapa. I fa uns quaranta dies que no plou així que el color del paisatge és més aviat terrós i apagat. Però les vistes, els boscos i els llocs per on hem passat mereixen l'esforç de la nostra caminada.

Caminant per la carretera a Gombrèn
Esmorzem a Gombrèn, en un bar que hi ha a la plaça del Roser. Després amb els cotxes anem fins el Santuari de Montgrony i els deixem a l'aparcament. D'aquí comencem a caminar per la carretera en direcció Gombrèn. Creuem el torrent de Sant Ou i passat el revolt trobem una pista que surt a mà dreta, va a les Viles Xiques i a Meians. Nosaltres la prenem però només per uns pocs metres. Busquem un camí que enfila per entre les pedres, cap a la dreta. A l'inici no hi trobem senyals, només petjades, però més endavant hi anem trobant marques vermelles i algunes fites.

Prat de l'Amorriador
Després d'uns 30 minuts caminant arribem al Collet de les Eres i creuem la tanca metàl·lica. El camí gira a l'esquerra seguint el filat. Aviat trobem una bifurcació. Ambdós camins et porten al Camp de l'Ordi. Fem un gir a la dreta i seguim pujant. Arribem al Prat de l'Amorriador. Fem una parada espontània doncs hem sortit del bosc i les vistes ja atrauen la nostra atenció. Un munt de serres i muntanyes apareixen davant nostre. A la llunyania ens crida l'atenció les muntanyes de Montserrat i també el Pedraforca i la Serra del Cadí. Darrera nostra el Puig de Coma Ermada i La Covil, el nostre objectiu.

Vistes del Pedraforca i la Serra del Cadí
Seguim amunt cap al torrent de Font Flequer i cap al Coll de Coma Ermada. Creuant les Costes dels Anyells trobem sis bidons que s'omplen d'aigua d'una font i un abeurador. Una bonica postal per als fotògrafs.

Caminant cap al Coll de Coma Ermada
Quan som al coll deixem el camí de l'esquerra que porta al cim del Costa Pubilla i prenem el de la dreta, seguint la valla, i arribem al cim de La Covil.

Pujant a La Covil
Els Pirineus des de la Serra de Montgrony
Al cim de La Covil hi ha una creu de ferro i també una porta de fusta per passar a l'altra banda del filat, però més endavant i curiosament en un lloc inferior en altitud hi ha una gran fita amb un rètol de fusta que diu: La Covil (2.001 mts.). En canvi tant el mapa de l'Alpina com el de l'ICC la situen a 2.002,5 mts. justament on hi ha la Creu. Fem la foto de rigor i després de gaudir de les increïbles vistes marxem perquè fa força vent i fred.

Pujant a La Covil amb el Costa Pubilla al fons
La Covil
Ens dirigim cap a la vessant nord de la serra, en pronunciat descens i cap al refugi lliure de La Covil, que ja veiem. El refugi és a peu de pista, però és molt precari i no es troba en gaire bon estat. Aprofitem l'esplanada per dinar, però ja desapareix el sol en aquesta vessant i marxem.

Baixant cap al refugi de La Covil
Vessant nord de la Serra de Montgrony
Prenem la pista a mà dreta, en direcció al Coll Pan, on hi arribem en uns 15 minuts. Som de nou a la vessant sud i caminem per una pista que s'ha fet fa poc temps. En arribar al final de la pista, a la Creu de Dalt, trobem que han col·locat una valla metàl·lica sense porta. Hem de creuar la valla perquè hem de seguir el camí que baixa, primer cap a S i després SE, pel mig d'un bosc de pi negre. Anem trobant marques taronges i grogues i alguna fita, tot i que el camí és perdedor. Passem també per una fageda amb boix. Més endavant una marca groga en un gran faig ens fa girar a la dreta, després un gir a l'esquerra i de nou girem a la dreta i ja sortim del bosc, som als Plans de Feners. També aquí hi trobem un abeurador.

Plans de Feners
Girem a la dreta i prenem un camí que després es converteix en una pista pedregosa enmig d'una fageda. És el camí de Monegals. Arribem als Plans de Monegals i girem a la dreta, tenint davant nostre, imponent, la Serra de Montgrony. El camí va fent ziga-zagues i ascendeix per una fageda. Creuem diverses portes que anem trobant i arribem al Coll Roig. Hi ha un rètol que ens indica on som, a la Baga Fosca. Veiem una pista que va a Castellar de N'Hug. Nosaltres la creuem i enfilem pel camí que està indicat amb un rètol: Santuari de Montgrony i Castellar de N'Hug.

Coll Roig
Faig a la Serra de Montgrony
Més endavant trobem un altre rètol que ens indica el camí de la dreta: Forat de Sant Hou i Santuari de Montgrony, i nosaltres el prenem. Poc després un nou rètol ens indica el forat, a la nostra esquerra, a dos minuts aproximadament. Ens apropem a veure el Forat, un avenc de més de 74 metres de profunditat i amb una curiosa llegenda del Comte Arnau.

Forat de Sant Hou
Seguim baixant fins arribar al camí que passa pel damunt del refugi de les Planelles i el prenem a l'esquerra. És un camí pedregós, arrambat a la paret de roca i sovint protegit per una barana. Som al camí del Mal Pas, que en el darrer tram passa per damunt de la carretera que va a Gombrèn.

Camí del Mal Pas
Arribem al pla de Sant Pere des d'on gaudim d'una increïble posta de sol darrera la silueta del Pedraforca. Si mirem cap a l'ermita de Sant Pere veiem que està acompanyada d'una preciosa lluna quasi plena. Ambdós postals són el millor regal per a la vista a l'acabar l'excursió. També fem una visita a l'ermita de Sant Pere.

Sant Pere de Montgrony
Santuari de la Mare de Déu de Montgrony
Ja s'està fent fosc i baixem al Santuari, on visitem la capella de la Moreneta. Acabem l'excursió al bar de l'hostatgeria, un lloc molt acollidor, i fem la tertúlia abans de despedir-nos. Avui les opinions han coincidit força, la ruta i les vistes ens han agradat molt.

Situació: Ripollès
Lloc d'inici: Santuari de la Mare de Déu de Montgrony, aprop de Gombrèn
Distància: 15 kms.
Desnivell acumulat: 860 mts.