3/12/2011

Volta al Collsacabra

Al Collsacabra s'hi poden fer un munt d'itineraris. Nosaltres hem ajuntat els indrets més característics de la contrada en una mateixa ruta per fer-la més atractiva. Els llocs que visitem conformen una silueta inconfusible, visible des de tota la comarca d'Osona.

Mapa Collsacabra-Aiats i recorregut
 La ruta pas a pas:
Deixem el cotxe al costat de Can Puntí, un Bar-Restaurant a peu de carretera. Anem fins el Port de la Rotllada i prenem el segon camí a mà dreta, és a dir, just passat el pont. Arribem fins a la masia d'Aiats (1,5km des del pont) i busquem el camí que surt del darrera de la masia, senyalat amb marques blaves.

part del darrera de la masia d'Aiats
  El camí s'enfila cap als cingles d'Aiats, passant pel Grau de les Escales, una espectacular balconada.

balconada del Grau de les Escales

Passem després per les cabanes d'Aiats, ara en ruïnes i arribem al pla d'Aiats (1311mts). És un altiplà rocallós amb una panoràmica de la plana de Vic, el Montseny i les Guilleries. Antigament era zona de cultiu de patates d'altura.

cabanes d'Aiats

pla Xic
Bordegem el cingle per anar a trobar el Coll de Saiols, creuant una frondosa fageda. El camí baixa molt directa. Després pujem el Puig de la Bastida (1241mts). Des d'aquí la bonica panoràmica és de la Garrotxa i els Pirineus.

Ara ja baixem per anar a creuar el Torrent de la Faja. Creuem una tanca.

camí casa Nova dels Racons
Passem per la casa Nova dels Racons i ens incorporem a la pista que ve de Sant Julià de Cabrera. La prenem cap a mà dreta, fins el Port de la Faja. Aquí iniciem l'ascens prenent, a mà esquerra, un camí que al principi està indicat amb uns pals grocs a terra. Ja a dalt del pla de Cabrera trobem el Santuari de la Mare de Déu de Cabrera, erigit al segle XVII en el lloc on hi havia hagut l'ermita del Castell.

Santuari de la Mare de Déu de Cabrera
Aquí aprofitem per dinar, el lloc bé que s'ho mereix. D'aquí baixem per les escales fins al Collet de Cabrera on prenem el camí de la dreta.

baixant per les escales de Cabrera
A uns 300 mts. del Collet, deixem el corriol principal per on anem i prenem el camí de la dreta que ens durà a les Bores de la Masallera.

Bores de la Masallera

Aquest tram és força espectacular, sobretot amb bones vistes del Santuari que anem deixant enrera.

Bores de la Masallera i l'Agullola de la Tuta al fons
  El camí a estones és aeri, no apte per a persones amb vertígen.

el camí es va complicant
Pugem a l'Agullola de la Tuta.

Agullola de la Tuta
Passem pel pla del Sitjar, on a estones el camí es fa perdedor. Un cop al Morral de Caselles baixem pel vessant oest, per un camí difícil de trobar en el seu inici. Aviat som de nou al Port de la Rotllada, després de creuar diversos filats de bestiar.

pla de Cabrera i Agullola de la Tuta
Aquesta ruta ja l'hem feta diverses vegades i sempre la disfrutem. Agraïm al Carles la cessió d'algunes fotos.

Recorregut

Grafica

Volta al Cabrerès from Estanislao Oliver on Vimeo.

Situació: Osona, Cantonigròs
Punt d'inci: Pont de la Rotllada, Restaurant Cal Puntí
Distància: 13 km.
Desnivell acumulat: 800 m.