4/17/2011

Vidrà-Puigsacalm

Pujar al Puigsacalm és una gran tradició excursionista. S'hi pot accedir per diversos camins i nosaltres avui hem decidit fer-ho per l'antic camí de Vidrà. Aquesta ruta és menys concurreguda que d'altres i passa per dues comarques, ja que Vidrà pertany a la d'Osona i el Puigsacalm a la de la Garrotxa.

Mapa Puigsacalm i recorregut
Per fer l'excursió deixem el cotxe a la plaça Marià Vila i esmorzem al bar Els Caçadors que hi ha a la mateixa plaça. Des d'aquí ja comencem a caminar i ens dirigim al final del poble, direcció llevant. Hi trobem un rètol que ens indica el camí del Puigsacalm i pocs metres després, a tocar del magatzem de la serradora, un altra rètol que ens indica que hem de prendre el camí que baixa a l'esquerra. Aquest camí és ben fressat. Creuem dues portes i anem a raure a la pista que va a Sant Bartomeu i que està asfaltada en alguns trams.

Tanca al sender
La seguim a l'esquerra i en pocs metres prenem el camí que surt a mà dreta. Hi ha un cartell que indica: Puigsacalm i Torrent dels Rónecs. El camí creua el riu Ges i trobem un altra cartell metàl·lic que ens assenyala la Collada de Bracons.

Riu Ges
Trobem dos camins i nosaltres seguim el de baix, amb marques de GR, que ens porten a creuar el Torrent dels Rónecs. Seguim a l'esquerra on hi un rètol que ens indica la direcció del Bac del Rónec i el Collet de la Fenaiola. Passem una tanca de fusta i arribem a una pista que prenem a l'esquerra. A pocs metres hi ha un nou desviament indicat a la dreta cap a Puigsacalm.

Cartell indicador
El camí puja fins a trobar una pista que prenem a l'esquerra i en pocs minuts trobem un desviament a la dreta indicat amb un rètol que diu Puigsacalm. El seguim, endintsant-nos en una fageda, fins arribar al Collet de la Fenaiola.

Collet de la Fenaiola
A l'altra vessant del Collet hi trobem un nou rètol: Vila de Bosquerons i Puigsacalm, amb marques blanques i verdes. Prenem aquest camí. Ara la vegetació canvia, hi trobem boixos i roures. El camí està força emboscat i planeja. Passem per una font i per darrera de les cases de la Vila de Bosquerons.

Font de la Vila de Bosquerons

Vila de Bosquerons
Una vegada passada la darrera casa hi ha un rètol que indica La Canal i Puigsacalm i prenem aquest camí. Més dendavant trobem un nou desviament i nosaltres prenem el camí de baix a la dreta. Creuem els camps fins a trobar un nou indicador. Creuem el Torrent de les Torrentetes, prenem al camí de l'esquerra, creuem una tanca de fusta i seguim la pista que va per la fageda.

Salamandra al Torrent de les Torrentetes
A pocs metres trobem una fita a mà dreta i enfilem amunt per aquest corriol, ara bastant fet malbé a causa de les ventades. Hi ha troncs a terra i el camí és poc marcat. Va fent ziga-zagues fins arribar a la casa de La Canal.

La Canal
Passem per darrera la casa i prenem el camí de l'esquerra que segueix paral·lel al Torrent dels Pigots i que és força perdedor. Aquí recomanaríem haver seguit el camí direcció est, marcat amb un indicador i que també va a Sant Bartomeu. En algun moment perdem les marques que seguíem, sens dubte embadalits pel paisatge que ens envolta.

Flors al camí
Ja veiem l'ermita de Sant Bartomeu que presideix tota la Vall. Cap a l'oest, al fons, veiem el Santuari de Bellmunt al final de l'allargassada Serra.

Bonics racons

Sant Bartomeu de Covildases
Retrobem la pista que ara seguim. En una corba tancada hi trobem un abeurador. Prenem el corriol que hi ha a l'esquerra i que en pocs metres arriba a la bauma de la Comassa.

Bauma de la Comassa

Tornem al camí principal, per seguir-lo, i ens du a creuar un torrent i una tanca de fusta. Passem per davant de la casa de Sant Bartomeu. Hi ha tres gossos que fa estona que borden, però estàn lligats.

Camí principal
Passada la casa trobem una cruïlla de camins. Nosaltres prenem el de l'esquerra, presidit per un rètol que indica: Font Tornadissa, Puigsacalm i Collada de Bracons. Després passem una porta i arribem a la font de Sant Bartomeu. Nosaltres prenem ara el camí de la dreta, per davant de la font, i per una estona deixem les marques de GR. Ara el camí passa per una fageda i anem a parar a la pista que ve de la Collada de Bracons. La seguim a l'esquerra, fins arribar a la font Tornadissa.

Camí a la font Tornadissa

Font Tornadissa
Si fins ara gairebé hem fet sols tot el recorregut, ara ja trobem força gent. Seguim trobant nombrosos rètols indicant, entre d'altres indrets, sempre el cim del Puigsacalm. Passem pel Collet de Clivillers i finalment arribem al Puigsacalm, de 1.514 metres d'alçada.

Rassos de Manter

Puigsacalm
Avui el dia està encalitjat però així i tot tenim bones vistes de la Garrotxa, la Serra de Llancers, el Collsacabra al fons i la Vall del Riu Fluvià. Al cim hi ha un vèrtex geodèsic, la bandera catalana i una creu. Després de fer les fotografies obligades al cim, iniciem el retorn pel mateix camí, aquesta vegada sense deixar les marques de GR fins arribar a la casa de Sant Bartomeu. Aquí prenem la pista que va fins a Vidrà i que recorrerem durant uns sis quilòmetres. A peu de vista hi ha l'ermita de Sant Bartomeu de Covildases. Avui fa un sol d'aquells que enlluerna, però de la Garrotxa vénen núvols carregats de trons i decidim alleugerir la marxa. Hi ha previsió de xàfecs per aquesta tarda. La pista va seguint paral·lela a la Riera de Sant Bartomeu, de vegades fent bonics i petits gorgs. En una cruïlla trobem un rètol que indica que el camí de la dreta va a La Fageda i La Canal però no el prenem sinó que seguim la pista. Creuem el torrent i passem una tanca. Més endavant, a la dreta, trobem el salt de la Vila Vella.

Salt de la Vila Vella
Seguim la pista fins que trobem de nou, a l'esquerra, el corriol fressat que a l'inici de l'excursió hem baixat. Ara ens toca pujar-lo fins arribar a la serradora de Vidrà. Ja som de nou al poble. Els trons no han cessat i ja comencen a caure les primeres gotes de pluja.

Roure de la creu de l'Arç i núvols amenaçadors

Gràfica de desnivell

Situació: Osona
Punt d'inici: Vidrà
Distància: 21 km
Desnivell acumulat: 1066 m
Mapa: Puigsacalm Bellmunt, Ed. Alpina

Track: http://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=1603948

1. He utilitzat el teu track per una sortida de Vidrà al PUIGSACALM en data dissabte 25-5-2013 Fantàstic. Gràcies ! www.alsutecnic.com

2. Hola Albert,
    gràcies pel teu comentari, hem vist les fotos i es nota que heu disfrutat de la sortida. Nosaltres també l'hem fet recentment, el dissabte 1/6/13 i hem variat la sortida tot passant pel Salt del Molí del Salt. Val la pena fer-ho!

3. Vaig fer aquest recorregut el dissabte passat, a la tardor es digne de veure'l, l'anada vostre la vaig fer de tornada al Coll de Bracons, i está molt malament senyalitzat, va arribar un moment que em vaig perdre, sort que vaig puxar un turó i vaig veure de lluny l'ermita de Sant Bartomeu, ja em veia dormint sota un arbre.

4. El boci d'anada es el que va més per dintre el bosc i més racons amagats té? La tornada vas baixant tota per pista?

5. Hola Marc,
    Sí, efectivament és com ho dius. L'anada és molt entretinguda i s'ha d'estar molt pendent dels rètols i els senyals als arbres i passa per racons molt macos. La tornada és per la pista fins gairebé abans d'arribar a Vidrà que prenem el camí que hem fet d'anada. Esperem que t'agradi la ruta.

6. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

1. Hem eliminat les tres respostes de l'anònim perquè no ténen res a veure amb aquesta excursió.

7. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

8. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

9. Excursió amb comentaris molt antics. El bar els caçadors ja no existeix, i no trobareu quasi cap senyal...