12/05/2011

Els Carcaixells i el Montclar

Ja feia temps que teníem ganes de fer aquesta excursió i quan en Julián ens va dir que també la tenia pendent doncs ens va semblar una bona idea per fer amb el grup senderistas. Ha resultat ser una de les excursions més divertides i entretingudes de les que hem fet aquest any.

Mapa Carcaixells i recorregut

Gràfica de desnivell
No ha estat ni massa fàcil ni massa difícil però sí molt variada per la quantitat de passos equipats amb cadenes, cordes, graons, etc. i també bones vistes ja que la major part de la ruta és per la carena, esquitxada per uns quants turons, tant a l'anada com a la tornada. En aquesta ocasió ens acompanyen en Julián, que és qui ha fet la proposta, la Judit, l'Empar, la Lourdes i en Lauren.

Caminant per la pista
 Després d'esmorzar al bar del Mas Pla ens dirigim en cotxe a la pista que surt davant mateix de la masia per apropar-nos fins al lloc d'inici de l'excursió. Una vegada a la pista de terra prenem el primer trencant a mà dreta. Deixem el cotxe al costat de la pista abans de travessar el pont. Prenem el camí de l'esquerra i poc després sobrepassem la masia de Can Llaurador, que deixem a l'esquerra. Arribem a una cruïlla on també s'hi pot aparcar. Hi trobem un cartell que ens indica que som a l'Espai d'Interès Natural del Massís de Cadiretes, si bé en concret som al massís de l'Ardenya. També hi ha un rètol que ens indica que els Carcaixells de'n Dalmau són a 45 minuts, seguint marques blanques i verdes de Sender Local.
Prenem la pista de la dreta que s'endinsa per un bosc on hi trobem pins, alzines i eucaliptus i ja al fons divisem els Carcaixells. Passem pel costat del menhir de Can Llaurador i seguim per la pista, sense prendre cap desviament fins que trobem un rètol: els Carcaixells 25 minuts. Just a l'inici d'aquest camí hi ha una passarel.la de fusta a ran de terra per creuar el torrent del Montclar i després el corriol va en progressiu ascens.

Capella dels Carcaixells

Vistes des dels Carcaixells
A dalt trobem una altra cruïlla, amb un pal indicador: cap a l'esquerra la via ferrada i cap a la dreta els Carcaixells. Nosaltres prenem el de la dreta i en pocs minuts arribem a la capella dels Carcaixells, on aprofitem per veure les vistes i beure alguna cosa ja que fa calor a pesar que som ja entrada la tardor.
Som al primer i més petit dels turons que superarem o dels doms granítics que conformen els anomenats Carcaixells de'n Dalmau, a 220 metres d'altitud. Ara comença el camí equipat amb cadenes i graons de ferro.

Pas equipat als Carcaixells

Cadenes i bones vistes als Carcaixells
 Alguns trams són força verticals i per això hem de fer força amb els braços, sobretot avui que la roca és mullada després de les darreres pluges. Poc després arribem al segon turó, a 284,5 metres, connectat amb el següent pel pont dels Arítjols, un petit i vell pont rovellat. Abans d'arribar-hi trobem un rètol penjat en un arbre que diu: RUTA PEL PONT és responsabilitat de cadascú el pas pel pont. El pont està tancat amb candau i un llampant rètol vermell que diu que no és permès el pas per ser propietat privada.

Pont dels Arítjols
La informació que ens han donat és que l'amo del pont no vol sentir-se responsable del què li pugui passar als senderistes que creuin el pont. Més endavant trobarem un altre rètol que diu que el recorregut és tancat per motiu de seguretat. Així doncs nosaltres, sota la nostra responsabilitat, hem decidit de creuar el pont, tot i haver-hi un camí alternatiu que baixa en fort pendent fins el coll i suposem que torna a pujar.

Superat el pont el camí segueix per la carena, fins el següent turó. Anem seguint les marques i llavors el camí es bifurca. Nosaltres prenem el de la dreta, que va per la carena i està marcat amb un cercle vermell, i deixem el de l'esquerra amb marques blaves. En aquest punt hi trobem també cadenes per la baixada.

Cadenes per la baixada

baixant dels Carcaixells
Al coll hi ha una cruïlla amb un rètol: al Montclar 1 hora. Una vegada superats els Carcaixells, el cim del Montclar és el nostre següent objectiu. Una vegada arribem al darrer turó ja baixem en fort pendent fins anar a trobar la pista que puja de Can Llaurador i que és al peu d'una torre elèctrica.

Cadenes per baixar
Cadenes per pujar
A peu de torre trobem un nou cartell que diu que el collet del Montclar és a 7 minuts i el Montclar a 13 minuts. Per arribar-hi prenem la pista que puja en fort ascens i que està força malmesa. Després la pista fa un gir a la dreta i arribem al collet. De nou hi trobem un rètol, el Montclar és a 6 minuts pel camí de la dreta. I en pocs minuts assolim un altre dels nostres objectius d'avui: el cim del Montclar, a 407 metres.

Arribant al Montclar
En aquest darrer tram no hi ha cadenes i cal ajudar-se de les mans ja que el camí es per roca, però sense massa dificultat si un hi està acostumat.

Hem fet el cim

Detalls del cim del Montclar
Avui el dia és clar i veiem el mar per diverses bandes, pel massís de Cadiretes i per Platja d'Aro. També veiem les Gavarres i el Puig d'Arques i al darrera els Pirineus ja nevats en les cotes altes.

Vistes des del Montclar
Aquí dalt fa fred i no ens entretenim. Mengem alguna cosa, fem les fotos de rigor i tornem. Inicialment ho fem pel mateix camí fins que deixem els Carcaixells, després del primer turó que hem superat. Quan som a 312 m. prenem un camí que s'endinsa al bosc i baixa decididament cap a la dreta, descendint fins a 250 m. en poc temps.

camí del bosc, sender local
Més endavant trobem una altra cruïlla amb marques a la dreta i prenem aquest camí. De nou trobem cadenes i ferros per tornar a ascendir fins la Roca del Sol. ´

Pujant a la Roca del Sol

Camí equipat a la Roca del Sol
Des d'aquí tenim una perspectiva increïble dels Carcaixells i del pont que abans hem creuat. Descendim de la roca i seguim per dins del bosc, on el camí va fent ziga-zagues.

Baixant de la Roca del Sol
Arribem a la pista que baixa del Montclar i la prenem a l'esquerra. Després de pocs metres trobarem el desviament que aquest matí hem pres per anar als Carcaixells. Ara doncs, de nou, desfem el camí per arribar al lloc d'inici. A la pista hi trobem un home amb un cistell ple de bolets, diu que fa hores que passeja pel bosc i n'ha trobat un bon grapat. Bon profit!

Ara tornem al Mas Pla i allà, vora el foc, passem una bona estona berenant i comentant tot el què hem viscut en el dia d'avui.

Situació: Baix Empordà
Lloc d'inici: Solius
Distància: 8 kms.
Desnivell acumulat: 500 mts.
Mapa: ICC 1:10.000

Track: http://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=2265922

1. Actualització 12/2015:
    Ahir vam tornar a fer aquesta excursió i a la tornada, quan vam voler pujar a la Roca del Sol ni hi havía corda i els ferros i les cadenes estàven tallades. Vam posar una corda per poder pujar i vam haver de grimpar per on no hi havia graons. Però a la baixada tampoc hi havia ni cadenes ni graons de ferro, així que vam haver d'utilitzar mans i peus per baixar arrapats a les roques amb la perillositat que va suposar, sobretot per algunes persones que teníen una mica de vertígen. Per això us recomenem de no pujar a la Roca del Sol sinó fer la tornada directament per la pista que podeu prendre des de dalt el coll.