3/20/2011

Roca Forcada i Catllaràs

Feia temps que teníem pensat fer aquesta ruta pel Catllaràs. És una zona prou desconeguda amb relleus moderadament abruptes i encisadors. Durant la ruta visitarem quatre balconades excepdionals: la Roca del Castell, la Roca de la Lluna, la Roca del Joc i finalment la Roca Forcada. En aquesta excursió ens acompanyen els nostres amics Elisabet, Francesc, Montse, Glòria, Josep i Xaro, als quals donem les gràcies.

Mapa Catllaràs i recorregut

Iniciem la ruta al Monestir de Lillet, que es troba a l'est de la Pobla de Lillet. No hi ha gaire espai per aparcar, així doncs deixem els cotxes al marge de la pista. Aquí enfilem pel PR C-52 en direcció SO. De seguida trobem l'ermita de Sant Miquel, que és una de les poques ermites romàniques de Catalunya de planta rodona.

Ermita de Sant Miquel

Seguim el camí i pujem a la Roca del Castell, coronada amb una bonica creu i des d'on tenim unes bones vistes.

Roca del Castell

Baixem de la Roca i seguim el PR per un bosc de pins, fins a trobar la pista. La seguim fins el xalet del Catllaràs, obra de l'arquitecte Gaudí, que a principis del segle XX allotjava tècnics i treballadors de les mines de carbó. Actualment l'edifici és una casa de colònies.

Xalet del Catllaràs

Deixem la pista per seguir el PR que ara es converteix en camí i ens endinsem en una fageda. Quan arribem al Collet Fred trobem un cartell que ens indica el mirador de la Roca de la LLuna i hi pujem. A dalt trobem un mapa que ens ajudarà a identificar totes les muntanyes que tenim davant nostre. Tenim magnífiques vistes de bona part dels Pirineus, la Serra del Cadí i el Pedraforca, avui ben blancs per les nevades d'aquesta setmana.

Roca de la lluna

Desfem el camí fins al Collet Fred i prenem la pista a mà dreta, seguint encara les marques de PR, durant un quilòmetre i mig. Ara el PR deixa la pista i s'endinsa per un camí que surt a mà esquerra. Anem pujant i arribem a una zona de prats anomenada el Joc de la Pilota, perquè allà era on els miners estrangers jugaven a futbol amb la gent local, que no coneixia aquest esport. És per això que l'equip de futbol de La Pobla de Lillet és el segon més antic d'Espanya. Ara deixem el PR i busquem el camí que surt, a mà dreta, i que puja molt dret.  Trobem una xemeneia per on hem de grimpar per fer el cim. Dalt de la Roca del Joc (el mapa de Mongrony l'anomena Roc de la Mare de Déu) i el ICC Roca de la Devesa Llosana trobem una bonica creu i una imatge de la Mare de Déu. De nou ens envolten unes increïbles vistes.

Roca del Joc

Pujant pel PR-52

Grimpada a la Roca de Joc

Cim de la Roca del Joc
Baixem de nou al prat. Ara tornem enrere pel PR i en uns 600 mts. el deixem. Prenem en canvi el camí de la creu blanca i groga, que indica que el PR no és per aquí, en sentit NE. Ara seguim marques grogues. Trobem la Mina d'Arderiu i arribem a la pista, que prenem a mà dreta, fins el Collada d'Arderiu.

Mina d'Arderiu

Aquí deixem la pista i comencem a pujar per un camí marcat amb fites que enfila entremig dels boixos.

Pujant a la Roca Forcada

Poc després canviem de direcció per anar a trobar la carena i en els darrers metres canviem de nou de direcció per arribar al primer pollegó rodejant-lo per la dreta per un camí fàcil. El dia és esplèndit, amb bona visibilitat. Aprofitem per dinar, el lloc bé mereix quedar-s'hi una estona. Ja sense motxilles i després de dinar ens apropem al segon pollegó per un camí força estret i aeri amb un estimball vertiginós en la seva cara nord.

Roca Forcada

Cim de la Roca Forcada

Baixem de nou a la Collada d'Arderiu i busquem un camí en direcció N marcat amb una fita. Comencem baixant de forma molt directa. El camí és força perdedor i la vegetació poc a poc l'està fent desaparèixer. Anem trobant fites que ens indiquen que anem en la direcció correcta. En aquest punt la conversa gira entorn el fet de què eines com els blogs i wikiloc afavoreixen la difusió de camins perquè no quedin en l'oblit i s'acabin perdent.

El cami es Perdedor

Trobem una cruilla encara que per la gran vegetació no ho sembla. Deixem el camí que segueix recte i prenem el de la dreta. Anem baixant per l'esquerra del torrent. Ens sobta molt trobar-nos un cotxe molt antic aprop del torrent i ens preguntem com ha pogut arribar fins aquí. Seguim baixant en direcció a la masia de Junyent fins que arribem a una pista força ampla i ja neta de vegetació.

Cotxe abandonat al cami

Ens relaxem una mica al veure que anem per bon camí. Seguim per la pista i caldrà creuar un parell de cops el rec de Junyent. Degut a les fortes pluges de la setmana toca treure's el calçat y creuar-lo. Som al mes de març i l'aigua està molt freda. Ara ja només ens queda seguir la pista per arribar al lloc d'inici de l'excursió.

Creuant el Rec de Junyent

Preparant aquesta ruta hem trobat diferències entre els dos mapes que recullen la topografia de la mateixa zona: Catllaràs-Picancel i Montgrony-Fonts del Llobregat, ambdós de l'Ed. Alpina. El primer és més actual i els camins s'acosten més a la realitat. Diferències o oblits amb els topònims són per exemple el Roc de la Mare de Déu i la Roca del Joc, que no coincideixen.