5/01/2012

La Gallina Pelada

Hem anat a pujar la Gallina Pelada, també anomenada Cap Llitzet, el cim més alt de la Serra d'Ensija. És una excursió fàcil si la comparem amb el veí Pedraforca, però no per això ha deixat d'interessar-nos. Hem decidit fer-la des de la vessant nord, començant a caminar a la font Freda i sorprenentment hi hem trobat força neu. I diem força perquè tot el paisatge que l'envolta i que dóna a cara sud no en té ni mica, tampoc el Pedraforca. Com que no ens ho esperàvem doncs no hem dut les raquetes de neu. Ens ha costat una mica més caminar sobre neu tova però hem fet tot el recorregut que teníem previst.

Mapa Gallina Pelada i Serra d'Ensija i recorregut
Som al pre-Pirineu i hem gaudit d'unes bones vistes sobre el paisatge de l'Alt Berguedà. Per completar l'excursió hem fet el cim de la Creu de Ferro, de 2.296,7 mts. segons l'ICC. Volíem anar també al Serrat Voltor però finalment ho hem deixat per un altre dia, molt a pesar de l'Eulàlia i en Fermín que estaven il·lusionats en pujar-hi. Comencem l'excursió a la Font Freda on hi arribem prenent una pista asfaltada qe surt a mà esquerra, passat Saldes: la pista de Gòsol a Vallcebre. Hi ha espai per aparcar els cotxes a tocar de carretera. Des de la carretera pugem a la Font Freda per uns esglaons de fusta que avui estan totalment colgats per la neu i no és fins a la tornada, quan la neu ja s'està desfent, que notem la presència d'aquests graons. Hi trobem un rètol indicador de diverses rutes. La nostra és per la Font Freda: 3,5 kms. Els altres camins per pujar a la Gallina Pelada són pel Torrent d'Ensija, 4,5 kms, i pel Serrat Voltor, 7 kms. A la Font Freda i ha un lloc habilitat per fer barbacoa.

Pujant vora el Torrent de la Font d'Ensija
Ens endinsem al bosc, seguint marques blanques i grogues de PR. El camí va en ascens ens costa caminar per la quantitat de neu que hi ha. De vegades hem de sortir una mica del camí buscant neu més dura. Seguim pujant per la dreta del Torrent fins que ens n'allunyem. Anem girant cap a sudest i es va obrint el bosc. Llavors veiem davant nostre, impetuós, el Pedraforca en la seva cara sud. També tenim unes bones vistes de Saldes i la Serra del Cadí.

Vistes del Pedraforca i el Cadí
Pujant cap al Barranc d'Ensija
A partir d'aquí ja no tenim altre referència del camí més que el rastre que van deixant els que han caminat davant nostre per la quantitat de neu pols. Bé, com que el dia és ben clar amb l'ajut del mapa anem identificant el relleu i cap a on hem d'anar. Decidim seguir pujant cap a les Planelles i després en direcció als Rasos d'Ensija. Ja veiem a la dreta el refugi Serra d'Ensija, també anomenat Delgado Úbeda.

Caminant pels Rasos d'Ensija

Refugi Delgado Úbeda
Girem, doncs, a la dreta i anem a trobar el refugi, lliure en aquesta època de l'any. Ja des d'aquí veiem el nostre objectiu: el cim de la Gallina Pelada, a 2.321 mts. segons l'ICC i amb un paisatge totalment blanc. Seguim pujant per anar a buscar la carena i fem cap al cim.

Cim de la Gallina Pelada
El cim està coronat amb una creu, una imatge de la Mare de Déu i la corresponent caixa metàl·lica per guardar el llibre que fa de testimoni dels qui hem fet el cim. També un pessebre metàl·lic. Avui és la Montse que escriu en nom de tots. Des d'aquí les vistes són increïbles cap a totes bandes: el Pedraforca, el Cadí, la Tossa d'Alp, el Puigllançada, el Puigpedrós i el Carlit són alguns dels que identifiquem; el Catllaràs i els Rasos de Peguera a l'est, el Montseny, Montserrat i la Serra de Busa al sud, el Montsec, el Port del Comte i altres cims del Pirineu al fons. És en Fermín, com sempre, que ens ajuda a identificar-los.

Carenant per la Serra d'Ensija

Serra d'Ensija
Tornem per la mateixa carena, que seguim al llarg d'uns dos quilòmetres i mig. Recorrem tota la Serra d'Ensija fins arribar al Pla de les Tores. Ara hem de canviar el sentit, planejant, per no ascendir i dirigir-nos a la Creu de Ferro. És un senzill cim amb una creu de ferro i un rètol de fusta que diu: Creu de Ferro.

Cim de la Creu de Ferro, 2.296 mts.
Des d'aquí ja prenem el camí de tornada, seguint rastres de petjades i deixant a l'esquerra la part més alta dels Rasos d'Ensija.

Caminant pels Rasos d'Ensija

Baixant amb el Pedraforca al fons
Una vegada creuem el Barranc d'Ensija ja fem el mateix camí que a l'anada. Passem per la Pleta de l'Ós, on la quantitat de neu que hi ha fa que ens enfonsem fins als genolls, i arribem a les Planelles. Ens resta seguir el torrent per arribar a la Font Freda. Ara sentim el soroll de l'aigua que baixa doncs s'està desfent la neu per la calor que ha fet avui.

Gallina Pelada i Creu de Ferro from Estanislao Oliver on Vimeo.

Lloc de sortida: Font Freda, a la pista de Gòsol a Vallcebre
Distància: 9,7 kms
Desnivell acumulat: 835 mts.