4/17/2012

Puigsacalm des de Joanetes

Avui pujem al Puigsacalm i al veí Puig dels Llops, des del poble de Joanetes, per la Canal Fosca o Canal dels Ganxos Nous i baixem pel camí del pas dels Burros i el camí dels Ganxos Vells. Era l'únic camí que ens restava fer per arribar al Puigsacalm, dels tants possibles que hi ha, i sens dubte és el més aeri. Hi ha unes vistes increïbles durant tota la ruta i ha merescut l'esforç i el desnivell que hem hagut de superar. Tant al pujar com al baixar ho fem per vies equipades. Havíem llegit que era millor pujar per la Canal Fosca ja que és més vertical i així ho hem fet. Però la via equipada dels Ganxos Vells també l'hem trobada força vertical i hem tardat una bona estona pel fet que som un grup de 15 persones i ens ha calgut esperar-nos els uns als altres.

Mapa Puigsacalm i Puig dels Llops
Hem esmorzat a la fonda Can Barris, a Joanetes. Alguns ho han fet amb una bona tassa de xocolata desfeta recent feta per la mestressa, a la que ja havíem avisat que aniríem a esmorzar. Hem deixat els cotxes a peu de carretera, passada l'església. Començem a caminar en direcció a la sortida del poble, passem de llarg la pista de la dreta que indica la collada de Bracons i prenem el següent camí a la dreta senyalat amb un rètol que diu: Santa Magdalena i Les Olletes 2h. Uns minuts més tard creuem una porta i trobem un nou rètol: Sta. Magdalena i Les Olletes.
El camí va en progressiu ascens i seguim postes de fusta i també marques grogues. Primer arribem al Puig de la Peresa (827 mts.) i seguim pujant, fent ziga-zagues per un camí ben fressat, fins al Puig del Soi (1.024 mts.) Hem ascendit uns dos-cents metres en poc més d'un quilòmetre. Ja hem deixat el bosc darrera nostre i ara tenim davant la impressionant cinglera. El repetidor ens ajuda a identificar el nostre primer objectiu.

Serra del Puigsacalm
Una mica més amunt trobem un gran rètol que diu: "el Barret" i llavors prenem el camí de la dreta. Comença la Canal Fosca o vía equipada dels Ganxos Nous. Primer trobem un calbe de ferro que fa de passamà, després una passarel·la i algunes grapes.

Passamà a la Canal Fosca

Passarel·la a la Canal Fosca
Poc a poc la canal es va estrenyent i ens enfilem gairebé en vertical per ganxos ben col·locats, tot i que la Sandra comenta que n'hi ha un que requereix manteniment. Una mica més amunt grimpem per un camí que surt a la dreta fins l'aresta que ens fa de balcó. Trobem una campana penjada d'un ganxo i gaudim de les increïbles vistes de la Vall de'n Bas i una part d'Olot. Seguim per la canal, ajudats d'un passamà, i arribem fins al coll situat entre les Agulles de Santa Magdalena i el Puig Corneli.

Campana a la Vall de'n Bas

Canal Fosca
Ara girem a l'esquerra, per dins del bosc, superem una roca amb ganxos, creuem una porta i anem a sortir als plans entre l'ermita de Santa Magdalena i el repetidor. Des d'aquí ens dirigim al coll de Joanetes o dels Ganxos pel camí que va per sota del Puig Corneli, amb l'excepció de'n Fermín que també vol fer aquest cim. Hi trobem una barana de fusta ja que el camí és aeri però ample. Al davant se'ns presenta la Serra de Llancers.

Camí sota el Puig Corneli, per Fermín Duràn
Quan arribem al final de la cinglera girem a la dreta i quan ja veiem els rètols del Coll de Joanetes girem a l'esquerra. El cartell ens marca els dos camins cap al Puigsacalm: pel Puig dels Llops, a 30 minuts, i pel Pas dels Burros, a una hora. Nosaltres prenem el primer, a la dreta. Després de caminar uns 500 metres des del Coll girem a l'esquerra i seguim en ascens. Poc després ja veiem l'ample camí que ens ha de dur al cim del Puig dels Llops (1.486 mts.)

Puig dels Llops
Cim del Puig dels Llops i La Vall de'n Bas

Aprofitem que és un cim ample i amb unes increíbles vistes per dinar aquí. Després tornem enrera fins a la base del cim i girem a l'esquerra fins al cim del Puigsacalm (1.514 mts.). Coronat amb un gran pedestal de ciment i una bandera, ens fem les obligades fotos de grup.

El Puigsacalm
Una vegada fet el cim baixem cap a l'esquerra fins el Collet de Clivillers i aquí prenem un camí que baixa en pendent cap a Sudest. Trobem una corda que ens ajuda a superar un desnivell pronunciat i després d'uns 500 metres girem a l'esquerra i prenem el camí del Pas dels Burros.

Bosc a la Serra del Puigsacalm

Caminant pel Pas dels Burros
Aprofitem un petit mirador per fer-hi una parada. Arribem de nou al Coll de Joanetes i seguim el camí que hem fet abans fins que en una cruïlla trobem un rètol en el camí de la dreta: Ganxos Vells. Prenem aquest camí equipat, en alguns trams bastant verticals, amb passamans metàl·lics i ganxos. És divertit i entretingut perquè s'han de baixar d'esquena, hem d'esperar a que el del davant arribi fins baix per començar a fer-ho nosaltres i això fa que tots participem indicant quin peu o quina mà ha de col·locar i a on. Tot plegat, però, ens fa tardar força estona en superar aquest tram.

Camí equipat dels Ganxos Vells, per Fermín Duràn

Baixant pels Ganxos Vells, per Fermín Duràn
Després encara hem de pujar una mica fins arribar al "Barret". Quan hi arribem girem a la dreta per tornar a fer el camí de l'inici de l'excursió, passant de nou pel Puig del Soi i el Puig de la Peresa, seguint marques grogues fins arribar a Joanetes.

Serra del Puigsacalm des de Joanetes
Ha estat una excursió molt completa, amb passos equipats que sense ser difícils ens han obligat a prestar-hi atenció. Hem fet un cim clàssic per una ruta alternativa i poc transitada, molt aèria i amb bones vistes. Un dia més, estem cansats però amb la satisfacció d'haver suat aquesta ruta i d'haver descobert aquests racons.

Punt d'inici: Joanetes
Distància: 12,2 kms.
Desnivell acumulat: 1.094 mts.
Mapa: Puigsacalm-Bellmunt, Ed. Alpina 1:25.000

Track: http://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=2610623

1. Hola amics. dimecres dia 23-5-2012 varem fer el recorregut que figura en aquest post, i voldria fer algun comentari al respecte . Mirant la data de publicació (17-4-2012) s'hem fa extrany veure la foto del cim del puigsacalm amb la creu de ferro , ja que ahir no hi era ((????) . ens varem trovar en un ensurt a la canal dels Ganxos Vells. varem vaixar amb certa dificultad , doncs es bastant pendent , pero amb la equipació que está instal.lada es pot fer, pero en fer uns 150 o 200 mts. de desnivell , de cop ens trobem ,despres d'una corda , amb que el cami queda tallat abruptament per una caiguda de uns 20 mts i sense cap equipament instal.lat , la qual cosa ens fa tornar enrrera i desfer el desnivell que haviem baixat .S'ha de dir que es bastant perillós , doncs es de cop que et troves amb la caiguda i només unes branques et fan de soport .Antonio.Salut

2. Hola Antonio, nosaltres l'excursió la vam fer el 17 de març d'aquest any i això està indicat en el track de wikiloc. La creu estava just davant del vèrtex geodèsic i donava una bona perspectiva des del cim del Puigsacalm. Llàstima que ara ja no hi sigui.
    Respecte a la canal dels ganxos ens sap greu que no trobéssiu el camí. Els GPS en les canals no ténen molt bona recepció. Ens sembla que en el punt que tú indiques s'havia de buscar el camí per la part dreta, ja que en aquesta ruta no s'ha de superar cap caiguda que no estigui equipada. Aquesta excursió, tal com hem indicat, és una "via equipada" bastant vertical i per a nosaltres, que estem acostumats a caminar per muntanya, de dificultat moderada.